Miljö och Lokaler

Skola

När ett barn med dokumenterade skolsvårigheter placeras på Dalaidyllen, kopplas verksamhetens psykolog och pedagogiskt ansvariga lärare in.

Psykolog och pedagogiskt ansvarig lärare samarbetar för att identifiera barnets svårigheter och hur dessa tar sig uttryck. Tillsammans utvecklar de en behandlingsplan som styr förändringsarbetet både i skolmiljön och på boendet, med stöd av personal. Den pedagogiskt ansvariga läraren tar kontakt med barnets tidigare skola och påbörjar informationsöverföringen så snart barnet har placerats. Som en del av barnets kartläggning genomförs en DLS-screening, ett bedömningsverktyg för att snabbt och effektivt identifiera barnets läs- och skrivförmåga. Detta ger omedelbar insikt i barnets kunskapsnivå och underlättar planeringen av undervisningen.

I början av placeringen erbjuder Dalaidyllen en tilläggstjänst där vi närvarar i barnets skolmiljö som resurs eller elevassistent. Vår närvaro ger oss en helhetsbild av barnets behov, vilket ökar chanserna att hjälpa barnet att lyckas. Vi fungerar som psykosocialt stöd och motivationskälla innan skolan genomfört sin kartläggning och identifierat eventuella långsiktiga behov. Detta ger möjlighet att arbeta både förebyggande och förberedande, så att varje skoldag blir meningsfull, lärorik och en positiv upplevelse för barnet.

Vi har möjlighet att utforma ett individuellt skolschema som utgår från barnets förutsättningar och kunskapsnivå. Vår pedagogiskt ansvariga lärare samarbetar med skolan för att skapa en trygg, lärorik och meningsfull skolgång för barnet. Dalaidyllen har ett väl fungerande samarbete med flera skolor i Falu kommun, där vårt behandlingskoncept har varit en avgörande faktor för den höga skolnärvaron hos de placerade barnen.

---

Denna version är mer sammanhängande och fokuserar tydligare på att lyfta fram fördelarna med samarbetet och tjänsterna som erbjuds.

Målgrupp ensamplacerade barn 8-13 år